Tanggungjawab
Pengguna (tatacara penggunaan)
1. Log
masuk pengguna
1.1. Tatacara
dimulakan dengan pengisian log masuk bagi pengguna. Sila isi no kad pengenalan sebagai
nama pengguna dan ‘guru’ (jika belum
ditukar) sebagai katalaluan dalam Portal Pangkalan Data Murid.
1.2.
Portal akan memaparkan aplikasi atau kemudahan yang boleh
diakses oleh pengguna setelah log masuk berjaya seperti Paparan 9.
Paparan
9 : Paparan utama pengguna
|
1.3. Jika
log masuk pengguna tidak berjaya atau maklumat seperti nama guru dan nama kelas
tidak seperti yang sepatutnya, sila berhubung dengan administrator sekolah
untuk semakan serta pengemaskinian malumat (Bahagian A : Perkara 3 hingga 5).
2. Padam
data murid
2.1. Urusan
ini perlu dilaksanakan terlebih dahulu agar tidak mengganggu khususnya urusan
pendaftaran murid (Bahagian B : Perkara 4).
2.2. Klik
butang Data Murid di menu Aplikasi dan Paparan 10 merupakan senarai nama murid
sedia ada bagi kawalan pengguna berdasarkan data SMM tahun 2011 yang telah
dinaikkan tingkatan / tahun bagi tahun 2012.
Paparan
10 : Senarai nama murid sedia ada
|
2.3. Klik
butang Padam mengikut baris nama murid yang ingin dipadamkan datanya seperti
Paparan 10.
2.4. Sila
pilih sebab data perlu dipadam seperti Paparan 11.
Paparan
11 : Pilihan sebab data murid ingin dipadam
|
2.5. Data
murid akan dpadamkan dari senarai setelah butang Padam Murid diklik.
3. Pindah
data murid
3.1.
Murid-murid yang telah diaturkan berada di kelas lain
perlu dipindahkan oleh pengguna dengan memilih butang Data Murid di menu
Aplikasi dan butang Kemaskini Kelas pada baris nama murid yang ingin
dipindahkan (rujuk Paparan 12).
Paparan
12 : Urusan pindah kelas murid
|
3.2. Sila
pilih nama kelas terkini murid tersebut dan klik butang Kemaskini untuk
pengesahan (rujuk Paparan 13).
Paparan
13 : Pilihan kelas baru murid
|
3.3. Kemudahan
ini turut membenarkan pengguna memindahkan data murid ke tingkatan / tahun lain
mengikut nama kelas secara individu.
3.4. Dalam
proses kerja ini, kemudahan ini kerap digunakan untuk murid-murid dari Tahun 2
hingga Tingkatan 5 dan Tingkatan 6 Atas.
4. Daftar
murid baru
4.1. Kemudahan
ini disediakan untuk memastikan data murid dalam senarai dihapuskan dipaparkan
semula dan disahkan untuk berada di sekolah dan kelas pengguna. Oleh itu,
pastikan semua pengguna melaksanakan urusan di Bahagian B : Perkara 2 terlebih
dahulu agar tidak mengganggu urusan-urusan di perkara ini.
4.2. Klik butang Data Murid di menu Aplikasi dan butang Daftar
Murid seperti Paparan 14.
Paparan 14 : Urusan tambah murid |
4.3. Paparan
15 merupakan kemudahan carian yang disediakan untuk pengguna agar kerja-kerja
mengemaskini maklumat dapat diminimumkan.
4.4. Terdapat
dua kaedah yang disediakan untuk urusan pendaftaran murid baru :
4.1.1. Penerangan
pilihan carian data sedia ada
4.1.1.1. Kemudahan
ini membenarkan pengguna memilih salah satu kata kunci sama ada carian melalui
MyKid / nombor kad pengenalan, nombor sijil lahir atau nombor pasport.
4.1.1.2. Portal
akan mencari kata kunci melalui pilihan yang dibuat ke atas data sedia ada dan
makluman tentang carian tersebut akan dimaklumkan
4.1.1.3. Sila
guna pilihan ini untuk :
4.1.1.3.1. urusan
murid berpindah masuk dari sekolah kerajaan
4.1.1.3.2. urusan
murid naik ke Peralihan / Tingkatan 1 / Tingkatan 6 Bawah
4.1.1.3.3. murid
Tahun Satu (data diperolehi daripada Jabatan Pendaftaran Negara mengikut
kohort)
4.1.2. Penerangan
pilihan pengisian data baru
4.1.2.1. Jika
carian data sedia ada tidak dapat membantu pengguna, sila guna kaedah ini untuk
urusan pendaftaran murid baru
4.1.3. Walau
bagaimanapun, pengguna diminta menggunakan pilihan
carian data murid terlebih dahulu. Urusan ini bertujuan untuk mengelakkan
pertindihan data murid yang sama. Jika sah urusan tersebut gagal, pengguna
dibenarkan memilih pengisian data baru.
# Untuk maklumat yang lebih terperinci, sila klik di sini: http://www.scribd.com/doc/81813049/Manual-Guru-Ting |
atau hubungi guru data dengan segera...
Sumber: PN. SITI NOOR HAMIDAH BT. AZIHI
Sumber: PN. SITI NOOR HAMIDAH BT. AZIHI
No comments:
Post a Comment